Een nieuwe kijk op je omgeving

in samenwerking met Museum Het Valkhof
16 oktober | Iswanto Hartono

Vanuit een object uit de collectie van Museum Het Valkhof nemen Marjan Teeuwen, Leonard van Munster en Iswanto Hartono je op drie avonden mee in hun kijk- en denkwijze over gebieden die aan verandering onderhevig zijn, zoals het veranderende gebied ten noorden van de rivier de Waal.

16 oktober | Iswanto Hartono
De Indonesische kunstenaar Iswanto Hartono maakt een tussenstop in Nijmegen. Onder leiding van moderator Gijs Frieling gaat hij met het publiek in gesprek over de rol van kunst in de identiteitsvorming van een (nieuw) gebied. Iswanto Hartono, opgeleid als architect, heeft een grote interesse in thema’s zoals geschiedenis, tijd en ruimte. De kunstenaar is in het bijzonder geïnteresseerd in de strijd om identiteit, met name vanuit het gedeelde koloniale verleden van Nederland en Indonesië. In zijn werk brengt hij plek, geschiedenis en de zoektocht naar een identiteit samen. Kunst kan in deze zoektocht een belangrijke rol vervullen. Wanneer - zoals bij de gebiedsontwikkeling in Nijmegen-Noord - een nieuwe betekenis moet worden gegeven aan een gebied, kan het de aanwezige lagen zichtbaar en voelbaar maken. Door het samenbrengen van deze lagen worden nieuwe verbanden gelegd, zoals Hartono laat zien in zijn onlangs geopende tentoonstelling in de Oude Kerk in Amsterdam. Met nieuw werkt verbindt hij daar de geschiedenis van de Oude Kerk met Indonesisch archiefmateriaal uit de tijd van het kolonialisme. Het zijn werken die ons bewust maken van de gedeelde geschiedenis met Indonesië en de verschillen en overeenkomsten in de collectieve herinnering. De kunstenaar daagt hiermee uit om kritisch te reflecteren en om meerdere perspectieven naast elkaar te laten bestaan. Iswanto Hartono exposeert momenteel met het Indonesische kunstenaarsinitiatief ruangrupa - waar hij deel van uitmaakt - tevens in Centre Pompidou in Parijs. Speciaal voor Talk Of The Town maakt hij een tussenstop in Nijmegen voordat hij naar zijn thuisbasis Jakarta terugkeert.

PRAKTISCH
Maandag 16 oktober
Bar geopend vanaf 19.30 uur  |  gesprek van 20.00 tot 21.30 uur
Talk Of The Town vindt plaats bij KAPKAR / SF-P7S aan de Oosterhoutsedijk 88 in Lent
Kaarten zijn € 10,- / € 5,- voor studenten en hier te bestellen (en wanneer beschikbaar aan de deur verkrijgbaar)
Blijf op de hoogte via facebook!

Talk Of The Town
Talk Of The Town is een samenwerking van Fabrikaat en Museum Het Valkhof, waarvan de eerste reeks vorig jaar op BouwLab Nijmegen plaatsvond. Dit jaar met Gijs Frieling als moderator, vanuit zijn rol als als adviseur Rijksbouwmeester, kunstenaar en inwoner van Nijmegen-Noord. In Talk Of The Town gaan kunstenaars met jou in gesprek over de veranderende stad. Ze nemen je mee in hun kijk- en denkwijze over de ontwikkelingen die een stad doormaakt en de rol die wij als burgers hierin hebben. Vanuit hun onconventionele blik belichten ze de geschiedenis en de toekomst van het stad maken. Hoe gaven we vroeger vorm aan een leefbare plek? En hoe verhouden we ons ten opzichte van de omgeving waar we ons bevinden? Op 16 oktober gaat Frieling in gesprek met de Indonesische kunstenaar Iswanto Hartono.

14 september | Leonard van Munster
Wie maken de stad? Zijn dat de projectontwikkelaars en beleidsmakers of ook de bewoners en gebruikers? Leonard van Munster maakt onverwachte kunst op onverwachte plekken, zoals een boomhut op het dak van het Stedelijk Museum in Amsterdam of een oase in een troosteloze tunnel. In Van Munsters werk spelen verlangen, levensgeluk of een jeugdherinnering een belangrijke rol, deze momenten probeert hij te herbeleven door ze na te bouwen. Zijn installaties ontstaan op plaatsen waar de omgeving een belangrijk onderdeel uitmaakt van de beleving van het werk. Meestal hebben ze een korte bezichtigingsduur, waarna enkel de herinnering blijft. Voor de kunstroute Hof van HolLandArt ontwierp en realiseerde Van Munster de installatie ‘Altijd Lente’; in het veranderende landschap rond de Spiegelwaal heeft hij een klein stukje Lentse grond geselecteerd en behouden. Bovenop een berg zand plaatste hij een karakteristieke boerderij op schaal, geïnspireerd op de geschiedenis van het gebied, die allerlei iconische verwijzingen in zich heeft. Een droomplek in een drastisch veranderde omgeving. Voor Talk Of The Town dook Van Munster uit de collectie van Museum Het Valkhof een object op. De keuze was zowel onverwacht als humoristisch en typerend voor zijn kritische blik en artistiek statement. Het object werd voor deze gelegenheid uit te context van het museum gehaald en gepresenteerd aan de Oosterhoutsedijk. Vanuit deze nieuwe context ging moderator Gijs Frieling met Leonard van Munster in gesprek over de invloed van bewoners en gebruikers op de gebiedsontwikkeling in Nijmegen-Noord en de betekenis van kunst in de openbare ruimte.
Gijs Frieling blikte terug op het gesprek met Leonard, zijn verslag lees je hier.

1 september | Marjan Teeuwen
Veranderingen in onze leefomgeving is een terugkerend thema in het werk van Marjan Teeuwen. Ze richt zich op het herbouwen na verwoesting, van de sloop van sociale huurwoningen in Nederland tot verwoesting in Gaza. Voor haar architecturale installaties gebruikt ze bouwmaterialen van gebouwen die gesloopt zijn of worden en maakt hiermee een artistiek statement. Voor Talk Of The Town dook Teeuwen uit de collectie van Museum Het Valkhof een Romeinse bouwsteen op, een overgebleven archeologisch fragment aan de hand waarvan we de geschiedenis en context van wat verdwenen is proberen te achterhalen en reconstrueren. Dit museale object werd voor deze gelegenheid uit te context van het museum gehaald en gepresenteerd aan de Oosterhoutsedijk. Vanuit deze nieuwe context ging moderator Gijs Frieling met haar in gesprek over de invloed van de gebiedsontwikkeling in Nijmegen en de betekenis van tijdelijk experiment, zoals de werken van Teeuwen.
Gijs Frieling blikte terug op het gesprek met Marjan, zijn verslag lees je hier.

Voorafgaand aan het gesprek was het mogelijk om aan te schuiven bij een bijzonder diner op sculpturaal servies van keramist Bram van Leeuwenstein, in de boerderij aan de Oosterhoutsedijk.