visie & werkwijze

Sinds 2013 realiseert Fabrikaat kunst- en ontwerpprogramma met een sterke focus op placemaking. Fabrikaat is gelokaliseerd tussen de rivier de Waal en het ontwikkelgebied de Waalsprong en ervaart de transformatie van dit gebied van dichtbij: de grond van het gebied ten noorden van de rivier de Waal bij Nijmegen wordt gekenmerkt door de rijke rivierklei. Deze kleigrond is eeuwenlang bepalend geweest voor de cultuur in dit gebied: de vorming van het landschap, de fruitteelt, de baksteenindustrie en zelfs in de prehistorie gebruikte men de klei voor de vervaardiging van aardewerk. Momenteel wordt de kleigrond op veel delen binnen de Waalsprong bedolven onder een dikke laag zand door de bouwwerkzaamheden als gevolg van de gebiedsontwikkeling; 12000 woningen worden in totaal gerealiseerd in dit tot voor kort agrarische gebied. De kleigrond verdwijnt letterlijk naar de achtergrond en daarmee dreigt ook de waardevolle betekenis van de klei uit het zicht te raken.

Gebiedskenmerkende grondstoffen worden onderzocht op hun eigenschappen en nieuwe toepassingsmogelijkheden. Met de inzichten ontwikkelen we nieuwe concepten over hoe we als samenleving onze lokale grondstoffen duurzaam kunnen inzetten. De uitkomsten worden ingezet als verbindend middel tussen bewoners en hun omgeving en erfgoed.

Kenmerkend voor het programma van Fabrikaat zijn het experiment, de innovatie en cross-sectorale samenwerkingen. Fabrikaat reageert door haar werkwijze en programma op actuele ontwikkelingen gericht op het vormen van een duurzame en leefbare samenleving. Alhoewel de issues grens overstijgend zijn, richt ze zich in eerste instantie op de nieuw te vormen stadswijk de Waalsprong in Nijmegen.

Fabrikaat heeft als missie om door kunst en ontwerp te inspireren en te innoveren, waarbij nieuwe inzichten en toepassingen worden gedeeld van gebiedskenmerkende grondstoffen en een duurzaam gebruik van onze lokale grond- en reststoffen. Grondstoffen waar Fabrikaat zich op focust zijn de rivierklei en andere natuurlijke materialen die kenmerkend zijn voor dit gebied, zoals planten.

Hiermee wordt de lokale community – mede inwoners van de omringende nieuwe stadswijk- met elkaar verbonden én aan de grond waarop ze leven. De directe lokale omgeving is de ‘testing ground’: de plek waar ideeën ontwikkeld en direct toegepast en getest worden door publiek. De ontwikkelde ideeën krijgen vorm in programmering en producten. Deze worden ingezet als gespreksstarters en werken als een katalysator voor het verder brengen van nieuwe denkwijzen over hoe we op een nieuwe manier kunnen omgaan met de omringende natuurlijke omgeving. Hoe we (mede door samenwerking) kunnen komen tot een nieuwe lokale ecologie.