Fabrikaat #1 | Kartonnen huis

Het Kartonnen huis was een onderkomen dat als een parasiet gebruik maakte van de bestaande architecturale eigenschappen van de fabriekshal van het Honigcomplex en was volledig opgebouwd uit afvalmateriaal. Karton, koffiepadstansvellen en eierdozen vonden een nieuwe toepassing als bouwsteen, isolatiemateriaal en cement. Ontwerper Jeroen Bomers heeft met het Kartonnen huis niet alleen een nieuwe waarde gegeven aan afvalmateriaal; ook heeft hij een nieuwe invulling gegeven aan een plek die voorheen als opslag werd benut. De semi-openbare ruimte werd hierdoor opnieuw ingevuld en gedefinieerd. Fabrikaat gebruikte deze ruimte om haar platformfunctie uit te dragen door middel van publieks- en educatieve programma's.

Op 16 december 2017 is het Kartonnen huis door brandstichting verwoest. Lees hier meer.

Foto’s: Fabrikaat, rechtsonder door Ted van Aanholt

Ontwerp en realisatie in opdracht van Fabrikaat: Jeroen Bomers
Adviescommissie: Ineke Hans (Studio Ineke Hans), Marjet Wessels Boer (Studio Wessels Boer), beeldend kunstenaar Caspar Berger, Wilbert de Haan (NEXIT architecten)
Dit project werd mede mogelijk gemaakt door: BPD Cultuurfonds | Stichting DOEN

Bij de totstandkoming van Fabrikaat #1 Kartonnen huis werd samengewerkt met het Radboud UMC Nijmegen en afvalverwerker Sita om te komen tot een gebouw uit restmateriaal.