Kartonnen huis verwoest door brandstichting

Op zaterdag 16 december 2017 is het Kartonnen huis van Fabrikaat door brandstichting verwoest
Sinds 2014 was het kunstobject, ontworpen door Jeroen Bomers, iconisch voor Fabrikaat, het Honigcomplex en de stad Nijmegen. Het onderkomen, dat als een parasiet gebruik maakte van de bestaande architecturale eigenschappen van de fabriekshal, was volledig opgebouwd uit afvalmateriaal.

Het Kartonnen huis gaf niet alleen een nieuwe waarde aan afvalmateriaal, ook heeft het een nieuwe invulling gegeven aan de fabriekshal die voorheen als opslag werd benut. De semi-openbare ruimte werd hierdoor opnieuw ingevuld en gedefinieerd. Deze eyecatcher heeft vanaf de start van het Honigcomplex een katalyserende functie gehad in de hotspot die dit tijdelijk herbestemde fabrieksterrein is geworden. Fabrikaat gebruikte deze ruimte om haar platformfunctie uit te dragen, door middel van publieks- en educatieve programma's. Het huis heeft voor vele bedrijven, particulieren, culturele-, onderwijs- en overheidsinstanties gefungeerd als inspirerende locatie voor vergaderingen, feestjes, workshops en presentaties.

Het Kartonnen huis voldeed aan alle strenge veiligheidseisen, deze hebben ervoor gezorgd dat de brand gecontroleerd is gebleven. De constructie is vanwege het vele bluswater echter niet meer te redden. De impact van de verwoesting van deze bijzondere plek is voor ons, de ontwerpers en de mensen die door de jaren van het onderkomen gebruik hebben gemaakt, groot. Momenteel beraden we ons over de nieuwe mogelijkheden voor deze plek.