Wegwerpborden van 100% rivierklei

20190703_154735.jpg

Ontwerper Ekaterina Semenova heeft in samenwerking met Fabrikaat een productielijn ontwikkeld voor de vervaardiging van wegwerpborden van 100% rivierklei. De klei wordt in een tweedelige mal geperst tot een bord, gedoopt in melk voor een waterafstotend laagje en gedroogd. Ze zijn stevig genoeg voor éénmalig gebruik, en kunnen na gebruik worden teruggegeven aan de natuur: in water lossen ze weer op tot klei. Lees hier meer over het onderzoek.

Een pilotversie van deze productielijn werd in 2019 ingezet op festivals, onder meer op Festival op ‘t Eiland en op het Innovate Festival. Publiek kon vanuit ons mobiel laboratorium een eigen bord maken, de food trucks op de festivals serveerden eten op de wegwerpborden. Samen met publiek hebben we in 2019 meer dan 1500 borden gedrukt.

In 2021 zijn de borden ingezet in ons koffieloket.

Fabrikaat beoogt dit concept en het productieproces verder te ontwikkelen. Heb je interesse om de borden in te zetten, bijvoorbeeld op jouw evenement of festival? Stuur dan een mail naar info@stichtingfabrikaat.nl.

20191005_122816.jpg
20191005_114634.jpg
20190716_172403.jpg

Handvervaardigd.
Waterresistent, geschikt voor eenmalig gebruik.
Ø 19cm

Hier te koop via onze webshop.
Ook te koop in onze winkel, deze is op afspraak te bezoeken. Mail naar info@stichtingfabrikaat.nl om een afspraak te maken.

Ontwikkeld door Fabrikaat in samenwerking met Ekaterina Semenova, 2019.
Productie en ontwikkeling, Fabrikaat, 2020 - heden.