Billie van Katwijk - Nieuw Veld

Studio Billie van Katwijk_New Field_01_credit_Abel Minnee.jpg

Billie van Katwijk conserveert het landschap. Ze vervaardigde van klei uit de Bemmelse waard (Nr. 18) een amfoor waarin klei bewaard wordt: een relict, een overgebleven gek ding uit een andere tijd. Ze laat je mijmeren over een gebied dat er niet meer is, en over het moment waarop het verdween.

Het ontwerp refereert aan de Romeinse vondsten in het gebied. De schaal is aan de buitenzijde afgewerkt met een terra sigillata, een techniek die door de Romeinen werd gebruikt om keramiek waterdicht te maken en te decoreren. Billie gebruikte hiervoor een eeuwenlang geconserveerde klei die tijdens archeologisch onderzoek op het Maasplein (Nijmegen) is opgegraven. Op het Maasplein heeft in de tijd van de Romeinen aardewerkproductie plaatsgevonden.

De schaal verwijst enerzijds naar het vroegere rivierenlandschap en het gebruik van de klei door de eeuwen heen, en vertelt anderzijds een hedendaags verhaal.

Lees hier meer over het onderzoek en ontwerpproces.

Studio Billie van Katwijk_New Field_02_credit_Abel Minnee.jpg
Studio Billie van Katwijk_New Field_03_credit_Abel Minnee.jpg
Studio Billie van Katwijk_Nieuw Veld_04_credit_Sophie Tine.jpg

Handvervaardigd, waterdicht.
Ø 25/29cm - hoogte: 20cm

Hier te koop via onze webshop.
Ook te koop in onze winkel, deze is op afspraak te bezoeken. Mail naar info@stichtingfabrikaat.nl om een afspraak te maken.

Foto’s: Abel Minnée
Billie van Katwijk in opdracht van Fabrikaat, 2019.