KAPKAR/ SF-P7S, een paviljoen

kapkar a.JPG

In opdracht van Fabrikaat heeft kunstenaar Frank Havermans een paviljoen ontworpen waarin oude en nieuwe manieren van bouwen en wonen samenkomen.

Fabrikaat heeft in 2016 aan Frank Havermans de opdracht gegeven om een paviljoen te ontwerpen waar nieuwe ontmoetingen kunnen plaatsvinden en ideeën kunnen worden gedeeld en verder gebracht. Een plek die een platformfunctie voor het nieuwe stadmaken vervult, dat door het programma van Fabrikaat aangezwengeld wordt en vorm krijgt. We hebben Frank gevraagd om samen te werken met innovatieve ondernemers uit de bouwsector, om tot nieuwe inzichten te komen over de toepassing van vernieuwende bouwsystemen en het denken over deze ontwikkelingen.

1.JPG

10.JPG

2.JPG

11.jpg

Het verplaatsbare paviljoen biedt ruimte voor bijeenkomsten tot 50 mensen. In zijn ontwerp verwijst Havermans naar de constructies van de boerderijen die hebben moeten plaatsmaken voor de huidige gebiedsontwikkeling in Nijmegen. Deze traditionele huizen verdwijnen langzaam uit ons landschap terwijl we zoeken naar nieuwe vormen van bouwen en wonen. Havermans zoekt in zijn ontwerp naar een toepassing van deze twee systemen die met elkaar in symbiose zijn. In combinatie met hedendaagse materialen heeft hij een hybride, demontabel en modulair gebint gecreëerd. Voor de realisatie van dit kunstobject werkte de Frank samen met Mesh Construction Technology (MCT) dat het innovatieve modulaire bouwsysteem KNØP heeft ontwikkeld, waarop het paviljoen lijkt te zweven.

4pavilionstudiofrankhavermans.jpg

Door voor de realisatie van dit experimentele, architectonisch bouwwerk gebruik te maken van relatief goedkope materialen zoals golfplaat, kenmerkend voor deze omgeving, wordt een krachtig signaal afgegeven dat architectuur ook vanuit een eenvoudige situatie kan worden gecreëerd. In combinatie met het programma van Fabrikaat is KAPKAR/ SF-P7S is het startpunt en katalysator van het prikkelen van de verbeelding en het gesprek over hoe we zelf onze leefomgeving inrichten.

7pavilionstudiofrankhavermans.jpg

kapkar h.jpg

KAPKAR/ SF-P7S is voor het eerst in gebruik genomen op BouwLab Nijmegen, waar Fabrikaat van maart t/m september 2016 programma maakte gericht op het nieuwe wonen en stadmaken. Sinds zomer 2017 staat het paviljoen op de locatie waar Fabrikaat het placemaking project Art Laboratory initieert. KAPKAR/ SF-P7S is te huur voor producties, activiteiten of bijeenkomsten van derden.

Genomineerd voor de Mies van der Rohe Award 2017 en voor de Architectuurprijs Nijmegen 2017.

Internationaal is er veel belangstelling voor het paviljoen. Zie voor publicaties onder meer:
Archdaily | Dezeen | Designboom | Architectenweb | Compititiononline | Inhabitat | Architectuur.nl | Lembar.info |
Trendhunter | Architecture Now | De Architect

Foto's: Fabrikaat, René de Wit Architectuurfotografie, Edwin Smits en Syl Versteegen.

Ontwerp en realisatie in opdracht van Fabrikaat: Studio Frank Havermans, in samenwerking met Mesh Construction Technology, 2016.

De realisatie van KAPKAR/ SF-P7S is mede mogelijk gemaakt door:
gemeente Nijmegen | BankGiro Loterij Fonds | Mondriaan Fonds | Bouwfonds Cultuurfonds