Vervolglocatie Fabrikaat door brandstichting verwoest

foto video brand uitsnede.jpg

In de nacht van zaterdag 6 op zondag 7 juni is het pand waar het programma van Fabrikaat vanaf deze zomer zou plaatsvinden door brandstichting verwoest. Fabrikaat had het terrein aan de Zaligestraat 8 in Lent, eigendom van de gemeente Nijmegen, vanaf januari 2020 in beheer.

Sinds begin dit jaar werd het pand en het omringende erf door Fabrikaat en de gemeente Nijmegen gereedgemaakt voor de nieuwe publieksfunctie die het de komende vier jaar zou hebben. Het zou een culturele plek worden waar het experiment met de Nijmeegse rivierklei voor publiek op transparante wijze te volgen zou zijn. Naast een keramiekwerkplaats en ruimte voor andere (programma)makers gericht op de bijzondere eigenschappen van Nijmegen-Noord, zou hier de koppeling worden gemaakt met horeca: eten en drinken van servies van lokale kleisoorten. Een plek waar (nieuwe) inwoners van Lent en Nijmegen, recreanten en toeristen de bijzondere eigenschappen van deze veranderende omgeving op een nieuwe manier konden beleven.

De afgelopen maanden is er door ons keihard gewerkt om in juli 2020 te kunnen openen. Tijdens de sloop- en verbouwingswerkzaamheden is er met grote regelmaat sprake geweest van diefstal en vandalisme op het terrein. Uit onderzoek uitgevoerd door een rechercheteam is vastgesteld dat er sprake is van inbraak en brandstichting.

Wij zijn erg aangedaan door het feit dat iemand dit opzettelijk heeft gedaan, vooral omdat we met het voorgenomen programma een bijdrage beoogden te leveren aan de leefbaarheid in dit nieuw te vormen gebied. Het verlies van deze bijzondere plek is voor Fabrikaat, de horecapartij die hier aan hun droom zou gaan bouwen en voor de grote groep mensen voor wie deze plek van waarde was, bijzonder groot. Het dijkhuisje uit 1879 was een van de laatst overgebleven karakteristieke gebouwen die refereren aan het verleden van deze omgeving. Het is voor Fabrikaat daarnaast de tweede keer dat we met brand geconfronteerd worden. In 2017 werd het Kartonnen Huis, een kunstproject van Fabrikaat op het Honigcomplex, door brandstichting verwoest.

Vanuit onze huidige locatie op de Oosterhoutsedijk 88 in Lent onderzoeken we op welke wijze we een vervolg kunnen geven aan onze plannen. Dit doen we in samenspraak met de gemeente Nijmegen. We houden je hierover op de hoogte via onze website, nieuwsbrief en social media.

Zie ook: Help Fabrikaat uit de brand, steun onze crowdfunding campagne!