Testing Ground

Het nieuwe programmagebouw en - terrein van Fabrikaat is een ontwikkel- en test locatie voor toepassingen van innovatieve materialen en ontwerpen. Met een focus op het veranderende landschap en de gebiedskenmerkende grondstoffen, zoals de rivierklei. Zowel nieuw ontwikkelde materialen van Fabrikaat als die van haar partners kunnen hier direct worden geïntegreerd.

Op het braakliggende stuk grond tussen de nieuwbouw, het oude Fort Beneden-Lent en de rivier de Waal heeft Fabrikaat in 2022 een basis gerealiseerd; een programmagebouw waar nieuwe biobased en gerecyclede materialen ontwikkeld, getoond en getest worden. Met het omringende landschap en haar kenmerkende grondstoffen- zoals de rivierklei- als vertrekpunt.

We zien het programmagebouw als een groeiende en dynamische presentatie van innovatieve materialen en toepassingen. Deze toepassingen die zijn bijvoorbeeld terug te zien in de wandafwerking en interieur van de publieksruimte, winkel en horeca. De materialen worden grotendeels ontwikkeld in de aanwezige werkplaats; een open laboratorium waar het materiaalonderzoek door publiek op de voet gevolgd kan worden. Vanuit deze setting kunnen we reageren op actuele vraagstukken en deze beleefbaar maken voor partners en publiek.