Wasted Away | Basse Stittgen

foto: blood related | Basse Stittgen

NL
Ontwerper Basse Stittgen brengt afvalstromen in de regio Nijmegen in kaart. In mei 2018 zette Basse zijn BIO LAB op bij Art Laboratory en organiseerde hij eendriedaagse workshop waarin hij samen met deelnemers experimenteerde met de mogelijkheden van dit afval voor nieuw materiaal.

De landbouw- en veeteeltsector blijf groeien in productie en efficiëntie. De fabrieken en velden waar ons voedsel wordt geproduceerd blijven veelal verborgen voor het oog van de consument. Dit maakt het lastig om je tekunnen verhouden tot belangrijke vragen over de ethiek van de voedselproductie en -consumptie. We weten vaak niet wat er komt kijken bij de vervaardiging van ons eten, of wat er bij de productie als afval wordt bestempeld. Basse vindt dat producenten en consumenten in dit proces een verantwoordelijkheid delen, maar dat er meer kennisuitwisseling nodig is om écht een gedeelde verantwoordelijkheid te kunnen dragen. Deze bewustwording wil hij stimuleren tijdens zijn verblijf bij Art Laboratory. Basse brengt de afvalstromen in de regio Nijmegen in kaart en zette afgelopen mei zijn BIO LAB op in de boerderij. In de workshop Wasted Away onderzocht hij daar samen met deelnemers welke potentie dit afval van lokale producenten heeft voor nieuw materiaal. Zo werden onverwachte samenwerkingsverbanden ontwikkelt en beoogt Basse een gelijkwaardiger gedeeld bewustzijn te creëren. Lees hier het workshop programma. Een update over de bevindingen en uitkomsten van de workshop volgt binnenkort.

Basse Stittgen experimenteerde eerder met koeienbloed, dat in de vleesindustrie als restafval wordt gezien. (Zie blood related.) Momenteel ontwikkelt hij dit project verder in samenwerking met de Universiteit van Wageningen.

Basse over zijn residentie bij Art Laboratory: "I really enjoyed the material exploration; we went around collecting local materials that I had not worked with before, with which we created some nice objects during the workshop."

EN
Designer Basse Stittgen is mapping waste streams in the region of Nijmegen. In May 2018 Basse set up his BIO LAB at Art Laboratory where he organized a workshop. Together with participants he explored the potential of this refuse through material exploration.

Agricultural and livestock production gets bigger and more efficient everyday. The factories and fields that produce our food are hidden from the eyes of the consumer. This makes it difficult to relate to important questions about the ethics of production and consumption, as we don’t always know how things get produced - and what is thrown away. Producers and consumers share a responsibility, but to share responsibility we need to share knowledge. This knowledge designer Basse Stittgen wanted to create and share during his workshop at Art Laboratory. Basse mapped waste streams in the area of Nijmegen and set up a BIO LAB in May this year. Together with participants he collected raw refuse on site and explored their potential through hands-on material experimentation during the workshop Wasted Away. This fostered unlikely partnerships between consumer and producer, aiming to create a shared consciousness. Look into the workshop programme here. An update on the workshop will follow soon.

Previously Basse Stittgen experimented with materials such as cow blood, which is seen as a waste product by the meat industry. (See blood related.) Currently he is collaborating with Wageningen University to further develop this project.

Basse on his residency at Art Laboratory: "I really enjoyed the material exploration; we went around collecting local materials that I had not worked with before, with which we created some nice objects during the workshop."

Basse Stittgen | www.bassestittgen.com