over

In TERRA_TORY onderzoekt Fabrikaat de eigenschappen
en nieuwe mogelijkheden van rivierklei.

homepage banner TERRA_TORY 3.png

We vertrekken vanuit Nijmegen: de rivier de Waal heeft het landschap en het gebruik van deze omgeving eeuwenlang bepaald. Zij kent een rijk verleden gebaseerd op klei, van ijzertijd tot en met de baksteenindustrie. Met TERRA_TORY stellen we de rivierklei - die door de huidige gebiedsontwikkeling in Nijmegen-Noord steeds minder zichtbaar wordt - in een nieuw daglicht.

Fabrikaat reist de bouwwerkzaamheden in dit gebied achterna om klei te verzamelen op plekken waar binnenkort nieuwbouw zal verrijzen, en nieuwe bewoners hun intrek zullen nemen. De gedolven kleisoorten worden in ons laboratorium op diverse manieren verwerkt. Van ongezuiverde klei - zoals ze uit de grond komt - tot destillaten van de fijnste kleideeltjes; alle varianten worden op verschillende wijzen bewerkt en op uiteenlopende temperaturen gebakken. De resultaten worden toegevoegd aan een groeiend archief waarin de eigenschappen met elkaar worden vergeleken.

Nieuwe verhalen van de grond waarop we leven.

Samen met ontwerpers zoeken we naar nieuwe toepassingen van deze klei. We hebben ontwerpers Ekaterina Semenova, Billie van Katwijk, studio Joachim-Morineau en keramist Etsuji Noguchi opdracht verleend om de uitkomsten van het archief te vertalen naar een ontwerpend onderzoek, dat leidt tot innovatief productontwerp. Zij benaderen dit elk vanuit een ander perspectief, gerelateerd aan onder meer de lokale archeologie, productietechnieken en afvalstoffen, en de potentie van aardewerk om circulair te worden toegepast.

Bezoek TERRA_TORY

Het groeiend archief, ons laboratorium en de werkplaats van de ontwerpers zijn regelmatig
geopend voor publiek. Ook kun je producten, vervaardigd van lokale klei en geproduceerd
door Fabrikaat, uitproberen door iets te bestellen aan onze bar.

Van 13 t/m 19 juli presenteren we TERRA_TORY
vanuit ons mobiel laboratorium op Festival op ‘t Eiland.

Op 5 oktober presenteren we TERRA_TORY tijdens het INNOVATE Festival 2019.

Kijk voor openingstijden
en publieksprogramma in onze agenda.