In opdracht van Fabrikaat heeft kunstenaar Frank Havermans een paviljoen ontworpen waarin oude en nieuwe manieren van bouwen en wonen samenkomen. Op zaterdag 2 juli 2016 werd KAPKAR / SF-P7S op het terrein van BouwLab Nijmegen officieel geopend.

Fabrikaat heeft in 2016 aan Frank Havermans de opdracht gegeven om een paviljoen te ontwerpen waar nieuwe ontmoetingen kunnen plaatsvinden en ideeën kunnen worden gedeeld en verder worden gebracht. Een plek die een platformfunctie voor het nieuwe stadmaken vervult, dat door het programma van Fabrikaat aangezwengeld wordt en vorm krijgt. We hebben Frank gevraagd om samen te werken met innovatieve ondernemers uit de bouwsector, om tot nieuwe inzichten te komen over de toepassing van vernieuwende bouwsystemen en het denken over deze ontwikkelingen.

Het verplaatsbare paviljoen biedt ruimte voor bijeenkomsten tot 50 mensen. In zijn ontwerp verwijst Havermans naar de constructies van de boerderijen die hebben moeten plaatsmaken voor de huidige gebiedsontwikkeling in Nijmegen. Deze traditionele huizen verdwijnen langzaam uit ons landschap terwijl we zoeken naar nieuwe vormen van bouwen en wonen. Frank zoekt in zijn ontwerp naar een toepassing van deze twee systemen die met elkaar in symbiose zijn. In combinatie met hedendaagse materialen heeft hij een hybride, demontabel en modulair gebint gecreëerd. Voor de realisatie van dit kunstobject werkt Frank samen met Mesh Construction Technology (MCT) dat het innovatieve modulaire bouwsysteem KNØP heeft ontwikkeld, waarop het paviljoen lijkt te zweven.

Het experimentele bouwwerk heeft een spannend architectonisch uiterlijk en een dynamische verschijningsvorm waarmee een krachtig signaal wordt afgegeven dat architectuur ook vanuit een eenvoudige situatie kan worden gecreëerd. In combinatie met het programma van Fabrikaat is KAPKAR / SF-P7S is het startpunt en katalysator van het prikkelen van de verbeelding en het gesprek over hoe we zelf onze leefomgeving inrichten.

KAPKAR / SF-P7S is voor het eerst in gebruik genomen op BouwLab Nijmegen, waar Fabrikaat van 28 maart t/m 23 september 2016 programma maakte gericht op het nieuwe wonen en stadmaken.

Internationaal is er veel belangstelling voor het paviljoen. Zie voor publicaties:

Archdaily, Dezeen, Designboom, Architectenweb, De Architect, Compititiononline, Inhabitat, Architectuur.nl, Lembar.info (Indonesië), Trendhunter, Architecture Now (10 striking, thought-provoking temporary architectural projects)

Foto's: René de Wit Architectuurfotografie

De realisatie van KAPKAR / SF-P7S is mede mogelijk gemaakt door: