Het paviljoen biedt gebruikers de mogelijkheid om de ruimte vorm te geven zoals zij dat op dat moment willen. In plaats van dat de ruimte de mogelijkheden van gebruik bepaalt, bepaalt de gebruiker de mogelijkheden van de ruimte. Het flexibele paviljoen zal gedurende de komende zeven jaar te beleven zijn in het Honigcomplex.

Opdracht Fabrikaat #4

Stichting Fabrikaat heeft een oproep gedaan aan ontwerpers, kunstenaars en architecten om een paviljoen te ontwerpen voor een specifieke locatie binnen de openbare ruimte van het Honigcomplex in Nijmegen. Met dit flexibele paviljoen daagt Stichting Fabrikaat het publiek uit om zelf ruimtes te creëren die aansluiten bij de behoefte van dat moment.

De uitdaging was om een flexibel architectonisch object te maken dat zich aanpast aan de gebruiker in plaats van andersom. Dit concept sluit goed aan bij de huidige maatschappelijke ontwikkelingen om leegstaande locaties tijdelijk anders te bestemmen & aansluiting te vinden bij veranderend gebruik van privé en openbare ruimtes. Het gekozen ontwerp begeeft zich op de scheidslijn tussen toegepast ontwerp en kunst in de openbare ruimte. Het daagt uit tot het ‘spelen’ met ruimte en roept vragen op over de conventionele opvattingen over stedenbouw, over hoe architectuur kan aansluiten bij de leefwijze en over de wensen van toekomstige bewoners.

Ontwerp ‘Unfold’ van collectief Zeven6

Collectief Zeven6 kreeg van Stichting Fabrikaat de ruimte om hun ontwerp te realiseren op het Honigcomplex. Het collectief Zeven 6 wordt gevormd door ontwerpers: Rianne de Kruijf, Lisanne Hoekstra, Eveline Mekes en Robbin Schaap.

Hun ontwerp, getiteld ‘unfold’ is een flexibel paviljoen dat bestaat uit een tweedimensionaal vlak. Het vlak is opgebouwd uit verschillende kleinere vlakken die uitgetrokken kunnen worden om verschillende functies van het paviljoen te vormen.

De adviescommissie die dit ontwerp heeft geselecteerd uit alle ingezonden projectvoorstellen werd gevormd door: Wilbert de Haan (NEXIT architecten), Sanne van Engen (Studio Ineke Hans), Oscar Lourens (Beeldend kunstenaar), Wout van Hees (Directeur ontwikkelingsbedrijf Waalfront).

Dit project wordt financieel gesteund door Bouwfonds Cultuurfonds, Cultuurfonds Rijk van Nijmegen en Stichting Doen