coffee to-throw

kopje op draaischijfje.jpg

Naast keramiek past Fabrikaat ook ongebakken klei toe om tot circulaire producten te komen. Onder de 300°C verandert er weinig in de moleculaire samenstelling van de klei en blijft deze oplosbaar in water. Vanuit dit principe hebben we een recyclebare koffiebeker ontwikkeld die na gebruik weer oplost in water. Het project bevindt zich in een pilotfase. De beker wordt nu handgedraaid, maar samen met partners wordt onderzocht hoe dit proces geoptimaliseerd kan worden door mechanisatie. Dit maakt de beker namelijk nóg toegankelijker.

Om de ongebakken klei waterafstotend te maken wordt het overschot van een lokale imker (Imkerij Bloem) gebruikt.
De bijenwas geeft de klei een waterafstotende laag, zodat er vloeistof in kan blijven staan. Zo wordt je coffee to-go een coffee to-throw!

Video: timelapse oplossen van de kop in water

Als de beker in de natuur terecht komt is dat niet schadelijk voor het milieu; in water lost de beker namelijk binnen een uur op. Hergebruik is hierdoor mogelijk, en een beter idee! Na het oplossen is de klei opnieuw bruikbaar voor de vervaardiging van andere producten.

Samen met publiek testen wij onze pilotprojecten direct op locatie uit. In april 2021 hebben we hiertoe een koffieloket ingericht op onze huidige publiekslocatie achter de dijk aan de Spiegelwaal.

BEZOEK
- Coffee to-throw is onderdeel van de tentoonstelling ‘Biodesign: grondstoffen van de toekomst’ in Museum CODA
(3 juli 2021 t/m 15 mei 2022). Lees hier meer.
- Ons koffieloket, winkel en werkplaats zijn op afspraak te bezoeken. Neem contact op via info@stichtingfabrikaat.nl. Kijk hier voor onze actuele agenda.

BEKIJK
De korte film is in delen te zien op onze IGTV, kijk hier.

COFFEE TO-THROW IN HET NIEUWS
- Lees: artikel RTL Nieuws, 5 april 2021
Kijk: uitzending Editie NL, 5 april 2021 (vanaf 8 minuten)
- Lees: artikel Omroep Gelderland, 25 maart 2021